jueves, 21 de abril de 2016

F. LEGER.


‘F. LEGER.

La parade sur fond jaune  Christies 2016.




stamped with signature ‘F. LEGER.’ (lower right); stamped again with signature ‘F. LEGER.’ (on the reverse)
gouache and brush and India ink on paper 23x28¡in.(58.4x72cm.)

Painted circa 1950 $500,000-800,000
PROVENANCE:
Estate of the artist.
Thomas Gibson Fine Art, New York.
Acquired from the above by the present owner, by 1972.

LITERATURE:
J. Cassou and J. Leymarie, Fernand Léger: Drawings and Gouaches, London, 972, pp.198-199, no. 297 (illustrated in color, p. 198).







The circus parade–the street-side show advertising the attractions of the “big top” within–begins. “The instruments are making as much noise as they can,” Léger declared in his preface to the print folio Le Cirque, 1950. “All this hullabaloo is projected from a raised platform. It hits you right in the face, right in the chest. It’s a magic spell. Behind, beside, in front, appearing and disappearing—faces, limbs, dancers, clowns ...the acrobat who walks on his hands, and that music ...makes all those faces with staring eyes approach, become caught, and climb up the steps that lead them to the ticket booth, and on with the music! And it begins again to swallow up the undecided... Go in and look around ...magic for four pennies; undoubtedly something will happen. The Future as old as the world” (E.F. Fry, ed., Fernand Léger: Functions of Painting, New York, 1973, pp. 175 and 176).






Léger made the circus a signature theme, a thread that runs through his oeuvre from start to fnish. In a series of seven paintings done in 1918 (Bauquier, nos. 108-114), he depicted the Cirque Médrano of Montmartre, which Degas, Renoir, Seurat, Lautrec, Picasso, van Dongen, and Chagall had featured in their art. The circus became for Léger the epitome of the modern spectacle and grand public entertainment; he believed le cirque to be, moreover, a genuine art of the people,




El circo desfile-espectáculo de la calle del lado publicidad de los atractivos de la "gran carpa" dentro-empieza. "Los instrumentos están haciendo tanto ruido como puedan", Léger declaró en su prefacio al folio de impresión Le Cirque, 1950. "Todo esto algarabía se proyecta desde una plataforma elevada. Que te golpea en la cara, justo en el pecho. Sus un hechizo mágico. Por detrás, al lado, delante, apareciendo y desapareciendo-rostros, extremidades, bailarines, payasos ... el acróbata que camina sobre sus manos, y que la música ... hace que todas esas caras con ojos mirando enfoque, quedar atrapada, y subir los pasos que les llevan a la taquilla, y seguir con la música! Y comienza de nuevo para tragarse a los indecisos ... Entra y mirar a su alrededor ... mágica para cuatro peniques; sin duda, algo va a pasar. El futuro tan antiguo como el mundo "(E. F. Fry, ed, Fernand Léger:. Funciones de Pintura, Nueva York, 1973, pp 175 y 176.).
Léger hizo el circo un tema de firma, un hilo que corre a través de su obra de principio a fin. En una serie de siete pinturas realizadas en 1918 (Bauquier, nn. 108-114), que representa el circo Medrano de Montmartre, que Degas, Renoir, Seurat, Lautrec, Picasso, Van Dongen, y Chagall había aparecido en su arte. El circo se convirtió para Léger el epítome del espectáculo moderno y de gran entretenimiento público; que creía que le cirque ser, por otra parte, un arte genuino de la gente,
a living tradition that was quintessentially French. Following the end of the Second World War, when Léger returned to Paris from his exile in America to take part in the rebuilding of his country, he was again drawn to the circus as an expression of national pride. The Cirque Médrano was still open, and remained an apt symbol of popular esprit and joie de vivre, embodying the nation’s desire to aspire and excel in the face of daunting post-war challenges, while enjoying a return to peacetime diversions.
By the beginning of the 1950s the circus theme had come to dominate Léger’s
art. Tériade published Le Cirque, a magnifcent folio of 34 color and 29 black-and- white lithographs, in 1950 (Saphire, nos. 44-106). A compendium of Léger’s circus subjects, past and present, Le Cirque inspired many oil paintings and studies on paper to come. The present gouache is closely related to Étude pour ‘La grande parade’, 1953 (Hansma and du Prey, no. 1530), completed soon after Léger painted La grande parade, 1er état (no. 1517). The circus theme culminated in the crowning work of the artist’s career, La grande parade, état défnitif, completed in 1954
(no. 1591). The pair of dancing girls, accompanied by the clown on a banjo—but without the acrobat—appears at left of center in both versions of the mural.


una tradición viva que era esencialmente francés. Tras el final de la Segunda Guerra Mundial, cuando Léger volvió a París desde su exilio en Estados Unidos para participar en la reconstrucción de su país, fue nuevamente atraído por el circo como una expresión de orgullo nacional. El Circo Medrano todavía abierto, y sigue siendo un símbolo apropiado del espíritu popular y la alegría de vivir, que encarna la voluntad de la nación para aspirar y sobresalir en la cara a los desafíos de la posguerra de enormes proporciones, mientras disfruta de un retorno a las desviaciones en tiempo de paz.
A principios de la década de 1950 el tema del circo había llegado a dominar Léger de


arte. Tériade publicó Le Cirque, un magnífico folio de 34 colores y 29 litografías en blanco, negro y color , en 1950 (Saphire, núms. 44 a 106). Un compendio de temas de circo de Léger, pasadas y presentes, Le Cirque inspiró muchas pinturas al óleo y los estudios sobre el papel de venir. La presente aguada está estrechamente relacionado con Etude vierta 'La grande desfile, 1953 (Hansma y du presa, no. 1530), terminado poco después de Léger pintó La grande desfile, Estado 1er (n. ° 1517). El tema del circo culminó con la corona de la carrera del artista, La grande desfile, défnitif de Estado, terminado en 1954

Christies 2016.





(N. ° 1591). El par de bailarinas, acompañado por el payaso en un banjo, pero sin el acróbata aparece a la izquierda del centro en las dos versiones del mural.
En esta publicación presentamos 4 de las obras litográficas de  Léger  pertenecientes a la Colección Cantú Y de Teresa






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